Actie
Karma
is een begrip van monumentaal belang in veel levensovertuigingen en
samenlevingen in het deel van de wereld dat wij oosten noemen. Door ons
niet-geelhuiden schuine streep spleetogen wordt het uit het Sanskrit stammende
woord vaak onbegrepen als iemands ‘lot’ of ‘voorbestemming’, en met zo’n idee
kunnen mensen die graag aan hun eigen roer staan en voor wie bijna niets
heiliger is dan de vrije wil en keuze, uiteraard niets. Maar karma betekent
letterlijk ‘actie’, of ‘daad’. Het verwijst naar het principe van
oorzakelijkheid waarbij intentie (motivatie) en acties van een persoon zijn of
haar toekomst beïnvloeden. En dat zou diezelfde roergangers toch heel interessant in de oren mogen klinken.
haar toekomst beïnvloeden. En dat zou diezelfde roergangers toch heel interessant in de oren mogen klinken.
Een
stuk uit een boek van Erich Fromm, gewezen psycholoog en socioloog uit het land
van onze naaste oosterburen, schijnt een heel aardig licht op het idee van
karma. Misvertalingen komen andermaal geheel op mijn konto:
“Onze
capaciteit om te kiezen verandert continue gedurende het leven. Des te langer
we de verkeerde beslissingen maken, des te stugger ons hart wordt; hoe vaker we
de juiste beslissingen maken, des te meer ons hart opent en tot leven komt…
Elke stap in het leven die mijn zelfvertrouwen, mijn integriteit, mijn moed,
mijn overtuiging ten goede komt, vergroot tegelijkertijd mijn capaciteit om te
kiezen voor het meest wenselijke alternatief, tot het uiteindelijk moeilijker
voor me wordt om het ongewenste alternatief te kiezen dan om het gewenste te
kiezen.
Anderzijds,
elke daad van overgave en lafheid maakt me zwakker, en opent de deur voor meer
laffe handelingen, totdat vrijheid uiteindelijk is verloren.
Tussen
het uiterste waar ik niet meer verkeerd kan handelen en het uiterste waar ik
mijn vrijheid tot juist handelen heb verloren liggen talloze maten van
keuzevrijheid. Gedurende het leven is de mate van keuzevrijheid van moment tot
moment verschillend. Als de mate van vrijheid om het goede te kiezen groot is,
is er minder moeite nodig om ook daadwerkelijk de keuze voor het goede te
maken. Als die keuzevrijheid klein is, zijn grote moeite, hulp van anderen, en
gunstige omstandigheden nodig om het goede te kiezen.
De
meeste mensen stranden in het leven niet omdat ze van nature slecht zijn of
dusdanig zonder wilskracht dat ze geen beter leven kunnen leiden; ze stranden
omdat ze niet wakker worden en zien wanneer ze op een kruispunt staan en moeten
kiezen. Ze zijn niet bewust wanneer het leven ze een vraag stelt, en wanneer ze
nog steeds alternatieve antwoorden hebben. Vervolgens wordt het met elke stap
moeilijker voor ze om toe te geven dat ze zich op de verkeerde weg bevinden,
vaak alleen maar omdat ze moeten toegeven dat ze terug moeten naar de eerste
verkeerde afslag, en accepteren dat ze tijd en moeite hebben verspild.”
(Vertaald
uit: Erich Fromm: "The Heart of Man: Its Genius for Good and Evil",
pp 173-175)
Reacties
Een reactie posten